:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

August 17, 2010

Setia @ Curang?

Skali lagi, entry bahasa melayu, sebab aku nak bersyarah.. tettt!~

Tak faham, atau buat2 tak faham? Antara dua ni jek yang kamu boleh jawab hai lelaki..Tapi, aku taw jawapan ialah buat2 tak faham.. Sebab ape aku kate camtu? Sebab kaum yang satu ni taw die ade kuasa, dan die anggap "aku ade kuasa, sukati aku la nak gune".. Tapi selalu terlupe, pompuan skang pon bukan macam zaman moyang2 aku dulu, dok umah, tunggu orang masuk minang, kawen, ade anak pastu jadi surirumah tangga sepenuh masa..tett!! YOU ARE TOTALLY WRONG!!

Tapi, bila dey'all kne tipu ngan awek, pandai plak dorang ni marah.. Heran aku.. Abes orang pompuan yang kne dua ni robot kah? Kami pon rasa macam yang kamu rase waktu kamu diduakan.. Tidakkah kamu rasa sakit? Tidakkah kamu rasa dikhianati? Kami lebih merasainya sebab kami makhluk yang diciptakan ALLAH penuh dengan emosi, tidakkah kamu faham itu hai lelaki? Kami jugak ada pilihan untuk curang atau setia di zaman skarang, bukan kamu sahaja.. Kata kamu, cinta padanya singgah di hati walhal cinta pada kami masih berbaki di suatu sudut, takkan kamu nak tolak kedatangan cinta itu? Taukah kamu, kami juga merasa pengalaman yang sama? Aku sendiri sebagai contoh, pernah ade cinta kedua, ketiga malah mungkin banyak lagi singgah waktu bercinta dengan si dia.. Ape lagi si dia jauh, tak selalu ada untuk aku.. Sedangkan cinta yang di depan mata ini sentiasa ada, malah boleh dirasa hangat dan membaranye cinta yang dihulurkan itu.. Tergoda kadangkala saat sang pemberi cinta menghadiahkan kata2 manis, sesuatu yang si dia sendiri tidak selalu dapat beri lantaran kesibukannya.. Tapi tak pernah sekali pon aku tewas mengawal hati dan perasaanku.. Walaupon aku makhluk penuh emosi, tetapi masih akalku dapat menguasai gelora hati.. Sentiasa teringat, di suatu sudut, masih ada si dia yang menanti, si dia yang jauh tetapi selalu dekat di hati.. Sebab tu ada kes2 di mane perempuan curang, sebab kami sebenarnye juge rase ape yang kamu rase.. Itu fitrah manusia..

Memanglah, selepas kawen, kami sudah tiada hak untuk menghalang sekiranye kamu ingin menduakan, mentiga, hatta mengempatkan kami pon dan kami juge diharamkan menduakan kamu, apetah lagi mentiga atau mengempat.. Tapi susah ke untuk memahami gelojak hati kami? Susah ke untuk menurunkan ego kamu untuk memahami kami? Sedih, kecewa, hampa bila kasih, sayang, cinta yang dicurahkan buat suami tidak mampu menghalang dia mencari 'peneman' lain.. Islam menghalalkan itu, kami takde hak untuk menafikan.. Tapi salah ke kamu cuba memahami? Mengapa mesti sunnah Rasulullah s.a.w. yang satu itu dijadikan alasan sedangkan banyak sunnah2 yang lain kamu tak pernah ikot, hatta yang wajib pon belum tentu cukup sekiranya dituntut oleh ALLAH s.w.t akan hakNya?

Maafkan aku, tapi sekiranya aku diletakkan dalam situasi tersebut, satu je jalan yang aku akan pilih.. Aku pilih untuk bersendiri, sekiranya ada anak2, maka anak2 la peneman aku smpai hujung hayat.. Maaf, aku tak mungkin dapat terima.. Daripada hati aku menjadi hitam dek kerana cemburu, hasad dan kata2 nista kepada sang suami, lebih baik aku jalani hidup tanpa dia.. Aku knal hati budi ku sendiri, aku knal siapa aku dan aku taw di mana batas pemikiran dan gelojak hatiku.. Maaf, aku tak mampu..

"Hawa dijadikan dari tulang rusuk kiri Adam yang bengkok.. Bukan dari tulang kepala (tengkorak) untuk dijunjung, bukan dari tulang kaki untuk dipijak, tetapi dekat dengan tangan untuk dilindungi dan dekat dengan hati untuk disayangi"

Heh, entry ini tak dituju kepada orang perseorangan, sekadar peringatan buat kaum lelaki.. Fahamilah, kami punya hati.. Tak pernah aku minta perkara ni terjadi dalam hidup aku, tapi sekiranya berlaku (na'uzubillahi minzalik), aku taw jalan mana yang akan aku pilih... Aku punya pilihan untuk curang sekiranya aku maw, tapi aku memilih untuk setia.. Sebab kasih, sayang dan cintaku bukan semurah itu untuk ditabur2 sesuka hati.. Tetapi, jangan letakkan aku dalam situasi di mana aku tidak dapat lagi menggunakan fikiranku untuk berfikir secara logik, maka apabila emosi merajai diri, aku bukan lagi aku.. (^_^)

Ok selesai syarahan pada hari ini..

Kembali berguling2.. ;p

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...