:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

December 19, 2010

Episod konvo dan kegedixan

Arini saya berjaya masuk ke dalam Lim Kok Wing (LKW). Kazen saya graduate. Eh, baek tetibe bahasa aku kan? Hahaha. Meh masuk sesi mengutuk. ;p

Aku tak pnah masuk ipts yang len, so aku tataw la dorang camne. Tapi ni LKW nye citer. Mak aku teman mak uda masuk untuk tengok Siti amik diploma. Pendapat peribadi aku, mak abah aku dan adik2 aku (yang dah bese tengok majlis graduasi ipta), memang FAILURE giler. Huh! Bayar mahal, majlis out! Protokol majlis? OUT! Perjalanan majlis? OUT! Susunan pelajar dalam dewan? OUT! (Kazen aku citer kat dalam siap kne kongsi 4 orang 2 kerusi. Watdefish?) Banyak lagi, sampai la aku tengah taip post ni, mak abah ngan nenek tengah dok ngutuk lagi. :p Nak citer pon penat. Macam majlis pemberian hadiah akhir tahun sekolah rendah. Eh, aku pon dah banyak kali attend, takyah masuk LKW. Kesian kat kazen aku, pengalaman konvo cam $#&*%. Naseb la, sape swuh masuk situ. Huhu..

Budak2 yang under Felda punye scholarship sumer konvo arini. Mak seperti bese memang seorang peramah, abes die tanye sume kiri kanan die dari felda mane. Mak memerhati, pastu bercerita la bile balik. Sory la, tapi siyes aku cakap, budak2 felda KEBANYAKAN memang culture shock, bergaya KALAH OMPUTEH. Heh! Weyh, aku duk selangor kl ni dah 26 tahun, dorang duk cyberjaya baru 3 tahun, tapi gaye mak aih. Ni kalo duk obersi aku tataw la plak pe citer. Haduii... Takde niat nak ngutuk, mak ayah aku pon orang kampung, bukan orang bandar. Tapi bapak aku ajar "Biar orang ikot cara kita, jangan kita ikot cara orang" Kecuali la kalo orang tegur tu untuk kebaikan, tu memang kne terima. Aku memang pesen keras kepala, abah yang ajar. Tanye encek bomba, aku memang keras kepala (plus kuat menjawab ;p). Ni kita taw kita elok, orang cume kate kite pesen tak up-to-date, kite dah gelabah? Ek eleh. Pastu dah mula tukar pesen sane sini. Aku puas brain wash adik2 spupu aku yang dari kampung "Kite ni orang susah. Wat cara orang susah" aku kate.

Ok, abes citer pasal LKW nye konvo. Masuk citer pasal antaran kawen. Tadi mak aku boleh la plak pasang telinga ade sorang makcik melayu ni bercerita ngan makcik cina.


Makcik Cina: Eh? Hantaran kahwin tu ape? Saya dengar melayu kahwin ade hantaran kahwin.

Makcik Melayu:
Owh. Hantaran tu hadiah yang pihak lelaki bagi pada pihak perempuan pada hari perkahwinan.

Makcik Cina:
Owh. Biasa berapa eh hantaran kahwin?

Makcik Melayu:
Eh tak tentu. Bergantung pada perempuan. Macam kalau anak saya ade diploma ni, lebih 10ribu. Kalau ade degree maybe 15ribu.



Mak aku dengar dah menyirap. Ni hidup2 kne bohong makcik cina ni. Mane ade orang tetapkan camtu, ngko ngan suku sakat ko jek kot. Slang makcik melayu dipercayai orang Penang. Hahaha! Sory eh, aku takde cakap pape, kalo korang paham ape aku tengah pikir, paham laa.. :p Ni nak meniaga anak ke hape ni. Naseb baek aku ni anak mak aku. Mak aku orang johor. Hikhik. Pikir logik sket bole? Sok anak makan pasir lepas kawen baru taw.

Balik2 bukak fesbuk, aku ternampak ini kat home. Cayalaa korang kanak2! Aku memang suke teguran2 ni. Menggedix, menggedix dan menggedix bukanlah cara kita. So, pikir-pikirkan, dan selamat beramal! :)

Sambungan:

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...