:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

December 01, 2010

Marsians vs Venusians - part 1

Mood bercinta. Cause am missing him so demm much right now. :)

So, tibe2 terpikir nak post pasal satu novel ni. "Men are from Mars, Women are from Venus"

Aku ade soft copy novel ni dalam bentuk pdf, thanx to encek bomba, cause dia yang bagi soft copy tu pada aku, dengan ucapan "Awak bace, nanti awak terang kat saye ek?" :p Kes malas bace. Hehe. Aku pon ekceli belom abes bace, baru sampai chapter 3, pnat kot nak bace kat skrin ni ha, berpinau mate aku :p Tapi takpe, setelah membuat sedikit pencarian, aku jumpe summary buku ni kat WikiSummaries. Hahaha. Jalan paling mudah, but still aku kene bace gak summary tersebut, so takde la mudah mane ekceli, cume kurang sket perkataan2 yang perlu dibace :p

Okeh. What's with this novel?

Novel ni menceritakan pasal perbezaan antara pemikiran lelaki dan juga perempuan. Dalam buku ni jugak, dorang tandakan lelaki sebagai Marsians, dan perempuan sebagai Venusians. Banyak beza sebenarnye kita ni, tapi jarang2 kite ambik berat. Bese la, banyak lagi bende nak pikir. :)

Tapi sekali-sekala pada pendapat aku sebagai perempuan, perlu gak kite bace buku ni, tak kesah la lelaki atau perempuan, sebab kite perlukan peringatan pada point2 perbezaan antara kita. Contohnye, beza pikiran aku dengan encek bomba. :)

Aku memang selalu messed up, selalu emosi, itu aku. Aku rase perempuan len pon ade mase2 begini, bukan aku sorang jek. Dan aku gak selalu kadang2 'kacau' encek bomba dengan bende2 yang die anggap remeh. Tapi tanpa die sendiri sedar, bende2 tu ekceli penting untuk aku. Sebab emosi kami Venusians merasekan, bende2 kecik tu akan menjurus kepada bende2 yang besar sekiranye tak dikawal starting from now. :) Itu yang lelaki kurang faham. Tapi dari semasa ke semasa, aku akan cuba untuk bagitaw encek bomba.

Novel ni jugak terangkan pasal bagaimana cara2 Marsians dan Venusians menangani stress. Encek bomba pada pendapat aku lebih relaks, sebab die jarang mengadu pada aku pasal masalah die, cuma kadang2. Motto hidup? "Lex lu kok tang" Hahaha. Selalu gak aku try berpikir macam cara die pikir (skang aku sangat terpengaruh ngan die sebenarnye) tapi jarang mampu, coz aku yang dari Venus ni ade lagi satu part yang control aku iaitu emosi. Selalu jugak dipesan encek bomba, "Control ur emotions" tapi jarang dapat dikawal dengan berkesan. :p Masih dalam proses mencuba dan mencuba.

Dalam novel ni die gambarkan cara2 menangani stress bagi lelaki sebagai "the cave". Di mana lelaki besenye menangani stress dorang dengan memasuki gua peribadi mereka sendiri, dengan kate lain, kalo ade masalah, dorang lebih suke bersendiri untuk memikirkan jalan penyelesaian. Dorang lebih cenderung untuk dilihat hebat, jadi dorang akan berusaha untuk tidak menampakkan masalah pada orang len. :) Ini yang menampakkan mereka lebih relaks. Tapi kalo dorang tak dapat jalan penyelesaian, dorang akan wat 'time-out' dorang sendiri, contohnye bace sokkabar, men game, tengok bola (same ade sorang2 atau ramai2) etc. Dan dorang TAKKAN libatkan awek/tunang/bini dalam time-out dorang. :) Aku akan bagitaw kenape. Dan sekiranye lelaki memberitahu masalah pada orang len tu, dorang mengharapkan ade jalan penyelesaian yang diberi.

Berbeza plak dengan perempuan, sebab selalunye perempuan jenis suke berkongsi masalah. Pada kami, berkongsi masalah dengan orang len, akan meringankan beban masalah yang kami tengah hadap. Dan selalunye, perempuan akan kongsi masalah dengan orang2 yang die percaya sahaja. Sebab tu kite bole tengok, kalo sesi kaunseling, perempuan lebih banyak di sane. Dan perempuan jugak kadang2 bukannye share masalah tu untuk mendapatkan penyelesaian. Kami cume rase lega bila masalah kami dikongsi dengan orang len, dan dengan cara tu, kami bole memikirkan penyelesaian dengan option2 yang dibagi oleh orang2 yang mendengar masalah.

Jadi ape yang kite selalu wat, kite anggap orang berlainan jantina ngan kita ni akan berbuat bende yang same ngan kite.

Bila lelaki ade masalah, perempuan akan anggap lelaki tersebut akan share masalah ngan die. Tapi bila lelaki ni cume berdiam diri (dengan kate len die tengah masuk gua die), perempuan tends to think that lelaki tu anggap die tak penting atau tak boleh dipercayai untuk dijadikan tempat berkongsi masalah. Dan perempuan akan start wat andaian bagai2 yang membawa kepada ape yang diterima oleh lelaki sebagai tuduhan. :) Pada pendapat aku, sebab lelaki tamaw kongsi masalah dengan awek/tunang/bini, coz die rase die takkan dapat penyelesaian. Dorang cume akan dapat beberapa option lagi yang menambahkan lagi stress dorang untuk memikirkan option2 tersebut. Betol ke tak ek? :p

Bila perempuan ade masalah plak, die selalunye akan menceritakan pada orang2 yang die percayai, selalunye boyfie, tunang, hubby atau member2 pompuan yang sangat rapat. Selalunye jawapan yang diharapkan oleh pompuan ialah "Sabarlah", "Jangan sedih, mesti ade penyelesaian" dan diberi 2,3 option untuk jadi penyelesaian. Tapi lelaki menganggap pompuan bagitaw masalah untuk diberi penyelesaian teros, maka selalu kuar ayat ni, "Awak tak boleh sedih, awak kene wat camni", "Jangan la nangis, tak boleh selesaikan masalah pon" dan beberapa arahan akan dikeluarkan mengikut kesesuaian untuk menyelesaikan masalah pompuan tadi. Ape yang diterima oleh pompuan? Dorang anggap korang tamaw share sedihnye dorang ngan masalah ni dan korang cume taw kuarkan arahan. Lagi dorang tambah sedih. :) Nampak complicated, kan? Hehehe.

Sebenarnye, ape yang dilakukan lelaki dan perempuan sume ade tujuan dan maksud. Dan niat each of us ekceli nak membantu, tapi diterima dan diproses oleh pihak yang lain berbeza maksud dengan ape yang cube disampaikan. :) Ini selalu berlaku, percaya atau tidak. Aku pon hadap situasi yang same. :) Bile ade masalah, aku bagitaw encek bomba, ape yang aku dapat selalunye "Awak jangan la dok teriak2 (nanges)" walaupon time tu aku tak nanges, maybe nada aku menampakkan aku tengah bersedih, die wat conclusion aku tengah nanges. :p But still, cinta tu buta. N aku tetap sayang die no matter what. :p Am I weird? Hahaha.

Jadi ape yang penting anak2?

Komunikasi.

Time ni kite boleh nyanyi lagu Kekanda Adinda - Atilia n Monoloque. :p

Komunikasi memberitahu ape yang kite rase dan mengambil tahu ape yang die cuba sampaikan. Encek bomba lebih suke setelkan masalah dengan call aku, cakap direct on the phone dan die akan korek sampai aku cakap sume. :) Dan dia masih cuba paham. Kenape aku suke die walaupon die ni sangat garang? (Die garang k, siyesly. Mase mula2 kawan, gile aku berpikir camne nak deal ngan die ni :p) Coz die seboleh2nye cuba mendengar ape yang cube aku bagitaw tanpe bersikap dominan yang keterlaluan. :) For that, I shud be thankful of having him by my side. :D

Banyak lagi boleh kupas dari novel ni, so aku wat ni sebagai part 1. Aku akan tambah lagi nanti bile ade mase wat ulasan. :p

Til then, ciao!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...