:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

November 30, 2010

Menunang2 orang. Diri sendiri punya? Tataw. :p

Baru balik dari Terengganu.

Tujuan pertama, menghantar rombongan merisik + bertunang. Tujuan kedua, cuti2 malaysia. Nasib bek tak banjir. :p Kalo tak, takde la shopping2. Hakhak.

Nanti la apdet citer2 kat Terengganu, takde mood lagi nak tulis.

Cuma nak kongsi citer pasal tunang2an. :)

Ekceli aku bukan la terer ngat bab2 ni. Tapi kebetulan aku suke ikot a.k.a menyibok jadi tukang angkat dulang antaran. Bese kan kalo rombongan datang, orang akan tengok gadis2 pembawa dulang. Kot2 la jodoh aku berkenan kat aku mase jadi si pembawa dulang tersebut. Tapi tidak berhasil sampai skang. Maybe sebab aku selalu tolak tawaran membawa dulang utama iaitu dulang cincin dan dulang tepak sireh. :p

Aritu kitorang mewakili sepupu aku, Joe. Dari hasil perisikan, info yang aku dapat adalah Joe dan cik tunangan same2 skolah kat Penang dulu. Tapi mase tu tak bercinta. Dorang ni same tingkatan dan same umor, skang 25 tahun (tengok, aku dilangkah bendul sekali lagi :p). Selepas 10 tahun, kebetulan jumpa kat fesbuk, jumpa mata bertemu mata setelah sekian lama, terberkenan dan yang lain2 cerita percintaan semua melalui fesbuk, online chat dan telepon. Eh? Macam same ngan situasi sendiri plak :p

Proses pertunangan bergerak mengikut flow yang biasa. Ape die?

1] Sampai di umah si perempuan, bawak dulang antaran ke dalam umah, letakkan sekelompok, dekat ngan dulang2 antaran pihak perempuan (time ni lelaki duk dalam keta/duk jek kat luar isap rokok or wateva)

2] Orang2 lelaki akan duduk dalam bulatan kat ruang tamu. Yang perempuan akan proceed ke ruang perempuan (sama ada dapur ataupon keluar semula, terpulang kepada tuan umah, depa tentukan)

3] Wakil utama pihak lelaki bagi mukadimah ape sume dan bagitaw tujuan datang (time ni sangat best kalo ade balas2 pantun stail orang tua2. Gila klasik!).

4] Tunjukkan cincin merisik dan bertunang sekali. Selalu cincin untuk risik n tunang kalo ikot adat belah rotan jek, tapi orang skang suke wat cincin ade mata. Kalo aku, aku tamaw. Bab ni aku old-fashioned sket :p Tak kesah la emas tulen ke, emas putih ke, silver ke, yang penting belah rotan dan yang paling penting bukan cincin besi. Wakaka.

5] Perbincangan akan berlangsung. Contoh point2 penting: berapa lama nak bertunang, bila agak2 akan langsung majlis, berapa antaran (yang ni point penting kate abah, time ni la nak tawar menawar :p) and so on bergantung kepada wakil lelaki dan perempuan.

6] Wakil perempuan kate ok jek, mak lelaki or wakil boleh sarung cincin dah. :) Orang dulu2, perempuan tunggu kat bilik (atas katil, ingat lagi aku nyibuk mase mak2 sedara tunang, yang penting muke aku masuk dalam gambar :p), tapi skang dah macam sanding bagai, nak kene ade pelamin la hape la. Adess, saje kan membanyakkan kos? Tak paham btol aku.

7] Pastu bole la dah borak2 kosong, sesi2 amik gambar, yang lelaki dah boleh masuk amik gambar (pon macam dah nikah, kalo ikot adat dulu2, lelaki tak bole ikot pon :)).

8] Last skali, makan!! Hehehe.

Ni serba sikit flow yang bese aku tengok. Kalo ade yang tertinggal, maybe tambahan2 ikot adat tempatan.

Senang jek kan? Heh! Tak kene lagi, senang la. Kikiki.

Ape yang aku taw gak, bila dah bergelar tunang orang, orang tua2 kate darah mase ni tengah manis. Maksudnye macam2 boleh jadi. Jadi, untuk elakkan tu, jangan selalu berdua, jangan selalu jumpa n jangan selalu ber-communicate untuk elak gaduh, terlajak atau ape saje. Tapi ye la, skang zaman canggih dah ade handphone bagai, cam bohong jek kalo nak kate jangan selalu communicate tuh :p

Haaa..tu la point penting aku nak kasik taw. Zaman tunang2an ni adalah zaman berkenal2an bak kate orang tua2. Sebab dulu2 takde bercintan cintun. Taw2 jek rombongan dah assalamualaikum2 depan pintu umah, tunjuk gambo, tunjuk cincin, pastu kalo berkenan, ikat. Kalo tak, dapat la kenangan pinanganku-tak-diterima tuh. :p

Hehe. Tapi aku takleh bercakap bebanyak pasal soal ni, sebab aku sendiri masih menunggu kata putus encek bomba. Ade jodoh, insyaAllah. Hati memang masih berkira2, yela aku kenal dia baru 6 bulan, berjumpa pon baru sekali. Aku ngan die belom pernah dating lagi ye, harap maklum. :) Kalo nak dikata bergaduh, bercakar, berselisih pendapat, berkecik2 ati, aku kira sume tu ade dalam setiap perhubungan adam dan hawa, uda dan dara. Yela, kot tak takkan sampai kuar buku "Men are from Mars, Women are from Venus"? Kami Venusians ditakdirkan berfikir dengan cara yang berbeza ngan Marsians. Tapi kalo diizinkanNya, kalo betol jodoh aku ialah dia, maka kalo Allah kate jadilah, akan terjadilah peristiwa tersebut.. :)

Perancangan yang ade dalam tangan aku ni adelah menunggu surat panggilan lapor diri ke Pulapol insyaAllah kalo ade rezeki maybe awal tahun depan. Skang aku tengah tunggu nak wat full medical check up, harap2 lepas.

Okidoki~ Banyak membebel, harap2 ade info untuk orang2 yang belom bertunang wat persediaan. :) Ni kate kat diri sendiri gak nih. :p Ok, umor aku memang dah sangat cukup dan bersedia sangat dah nak terima rombongan. Ini pon dok risau pasal encek bomba dok jauh2 kat sane tah sape2 ngorat aku tataw. :( Lelaki plak bukan jenis beringat, men layan ikot dan. Ngan kita layan dah suam2 kuku, mase mula2 nak jek beriya, lepas tu hmmpphh. Orang len plak dilayan lebih2. Pastu marah kat kita risau pe sume, cemburu tak bertempat katenye. Eh, mestilah. Awak yang tak pandai jage hati. :(

Yang paling penting sekali anak2 ape die?

Kejasama!!

Kalo bersatu, kita teguh. Kalo bercerai? Kite kawen lain, abes citer.

Hehe.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...