:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

November 18, 2010

Mahalkan seorang perempuan.

Kelmarin kak fynn wat entry psl ke'mahal'an seorang perempuan dalam blog dia.

Time kasih kak.

Aku menangis, sebab aku pon sorang kakak.

Alhamdulillah, setakat ni adik2 pompuan aku masih bole berfikir. Dan aku pesan kat adik laki aku, jangan wat anak dara orang camtu.

Kalo aku dapat, nahas ko.

Imbas balik hidup aku sebelum ni, aku pon bukan seorang yang baik. Tapi tak la seteruk tu.

Aku harung hidup aku sendiri. Aku takde kakak, aku takde abang. Mak abah bagi kepercayaan sepenuhnya, sebab pada dorang sape lagi nak diharap untuk defend adik2 satu ari nanti, kalo bukan aku.

Aku start duk jauh dari mak abah mase aku form 4, tercampak jauh untuk bersekolah asrama di Kuantan. Homesick, culture shock, sume ade. Nasib baik aku mudah berkawan ngan orang. Tapi aku jugak jenis mudah terikut. Fly untuk pertama kali sebelum SPM 2001, dihasut member sekompaun, tapi kantoi ngan encek Y dan disuruh balik. Alhamdulillah, aku dijage dengan baik di sane. :)

2002, aku sambung matriks, dekat jek, kat Shah Alam. Tapi lagi dekat ngan mak abah, aku makin liar. Ok, ni salah encek Y dan aku sendiri. Selalu jugak fly keluar waktu malam pi jumpe die. Alhamdulillah, aku ade dormmate yang baik. Ingat lagi satu malam, sume dormmate pakat kuar, tinggalkan Puspa ngan aku berdua. Rupe2nye dorang takut aku segan kalo beramai2, jadi dorang wakilkan Puspa untuk tegur aku. Alhamdulillah. Mekaseh kengkawan. Aku ade 10 orang adik beradik mase matriks. Eh, masuk Ly-Ann yang suke lepak dorm aku, jadi 11. :p

2003, aku masuk UPM. Ok, time ni aku dah besar. Kesan dari zaman matriks, aku memang kurang mase meliar.

Skang, bila adik2 dah membesar, aku wat pemerhatian berdasarkan pengalaman aku sendiri. Aku tak maw adik2 jadi lebih teruk dari aku. Sedikit defensif, kadang2 aku rase gak macam tak adil, tapi aku rase ni normal sebagai sorang kakak.

Kadang2 adik2 kate aku terlebih serius, ade mase aku tak boleh terima gurauan. Aku sendiri pon taw aku memang macam tu. Aku amik serius sume yang berlaku di sekeliling, sebab sifat defensif aku.

Aku cuma harap satu ari nanti dorang paham, dan dorang taw. Sebab dulu aku persoalkan juge bile mak abah macam tu ngan aku Sekarang baru aku taw kenapa. Dan satu ari nanti dorang akan sampai ke tahap aku. Bila masing2 dah ade tanggungan dan bebanan tanggungjawab, dorang akan paham.

Jadi tolong lah adik2ku sayang. Bila orang dewasa marah, bila orang dewasa tegur, bukan sebab kami bongkak kami makan garam dahulu. Bukan juga disebabkan kami angkuh.

Kami cuma nak melindungi ape yang patut kami lindungi. Kami juge pernah wat kesilapan. Kami cuma tak nak kesilapan itu berulang di depan mata kami sendiri.

Budak2 muda sekarang terutama yang perempuan semakin liar. Lebih liar dari kami2 yang terdahulu. Sukar nak didik budak2 perempuan zaman skang tentang kemahalan mereka. Sebab di sekeliling penoh dengan mereka2 yang memurahkan diri.

Aku risaukan anak2 aku. Semoga Tuhan bagi aku kekuatan untuk mendidik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...