:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

November 01, 2010

Loghat atau lorat?

Tadi aku sempat borak ngan encek bomba pasal loghat. So idea tu datang lepas aku blogwalking.

^_^

Ape ade dengan loghat? Pada aku yang duk kat Selangor indah permai tanpa loghat ni, loghat tu boleh kate melambang sesuatu tempat. Macam kami di selangor, memang takde loghat, tapi lebih kepada bahasa pasar. Kalo orang key el, maybe lebih kepada rojak melayu+english. Tapi depends gak arr, kalo yang tak berapa berada tu, bese2 jek. Cam kitorang kat selangor gak.

Ef wai ai, aku sebenarnye tak suke bile orang panggil aku budak key ell. Teetttt!! Aku anak selangor k? Aku lebih suke kate aku dari klang. Kalo balik kampung, aku kate duk klang, dorang balas balik "Owh, dok kolumpo". Cepat2 aku balas "Eh tak ah, selangor, bukan kl" Tak taw apesal, aku tak suke orang kate aku budak kl. ;p

Encek bomba orang perak, tapi die gune loghat kedah. "Kedah kronik" kate die. :)

Pada aku, ape ade hal? Ape loghat sekali pon, kite orang malaysia. Itu yang buat kite unik. Maybe sebab aku takde loghat, jadi aku takde sensitiviti terhadap sesuatu loghat. Aku lebih suke belajar loghat orang, dan luckily, aku jenis cepat terikut. So senang bah. :)

Ade sesetengah negeri, kalo jumpe kawan2 senegeri, pantang dorang kalo member cakap luar. Aku pon tak paham nape. Biarla, mulut die. Lagipon ko bukan tak paham ape die cakap. Bahasa melayu standard kot. Len la kalo cakap luar tu maknenye berbahasa zimbabwe ke, urdu ke, itu aku pon surrender. Sensitiviti ni yang aku maksudkan.

Ade jugak sesetengah orang, dah kawen (contoh: kelantan+kedah), pastu kebetulan dua2 loghat pekat. Dapat anak, dipakse anak ikot loghat die. Yang kelantan sruh ikot loghat kelantan, yang kedah suh ikot loghat utara. Pehh, ini kalo member2 aku, dua2 laki bini aku ketuk kepala. Ape le susah, suh la anak belajar dua2 loghat, kan senang? Dia nak guna hat mane, tu die punya pasal. Janji, dia taw, die paham, die ley cakap di mase2 diperlukan. Btol tak?

Ade sorang member aku, lahir kat kelantan. Tapi sebab die lama duk selangor umah tok die lagi satu (mak: kelantan, bapak: selangor), die jadi tak kesah pasal loghat. Pastu bile family die pindah kelantan, die still wat kepale die gak. Jumpe set2 kelantan, die selamba cakap luar. Yang member2 kelantan panas ati. Katenye "Bakpo mung kecek lua? Mung buke sek kelate ko? Kato dok kelate". Ek ele. Yang member tros jawab "Lantak ke aku la." Hahaha! Die bukan tak reti pon, malas jek. Sebab kalo cakap luar pon, bukannye dorang tak paham.

Bagusnye member aku ni, die kate kalo die gune loghat kelantan, kat situ ade member2 bukan kelantan gak. Ade jek yang tak paham. So baek gune bahasa pasar standard. Betol la kan? Tak pentingkan diri sendiri. Taw la "sek kito jange pecoh", tapi agak2 la, ko takde kawan2 bukan kelantan? Aku yang takde loghat ni susah payah belajar loghat korang sebab nak paham, ape salahnya korang pon skali skala cakap luar? Ni dah la bahasa melayu pasar standard takley cakap, berlagak lagi tu. Luku kepala baru taw. Lorat giler.

Ade gak sesetengah negeri ni, kalo kite g sane, tak taw cakap loghat die, die start bagi ceramah. Katenye, kalo masuk kandang kambing, pandai2 la mengembek. Masuk kandang rimau, pandai2 la mengaum. Wahh sedap ko cakap. Ok, pastu kalo ko duk cari makan/study kat negeri aku, sila cakap melayu standard skang aku nak dengar. Bole? Heh! Kalo loghat ko pekat, ko tak mampu nak ubah kadang2, aku taw itu. Tak penah plak aku pakse member2 aku cakap luar kalo dorang takley.

Cakap la loghat ko pon, aku paham. Sebab kite same2 duk malaysia. Aku suke kite yang unik ngan bahasa.

So kawan2, give n take la. Jangan pikir pasal diri ko ngan sek2 ko jek. Malaysia ade banyak bangsa. Satu bangsa ade banyak dialek. Setiap negeri ade loghat. Setiap loghat pon adekala lain2 ikot tempat.

Ape patut kite wat? Belajar. Enjoy our differences. That's what makes us special. Unik.

Aku tak pernah malu belajar loghat ngan korang2. In fact, aku suke. Tapi satu jek aku mintak. Jangan ketawakan aku. Sebab budak kelantan salu kate "Wawa, bakpo mung kecek kelate supo ore sie?". Tat nenas nye mangkuk. Memang ah, aku noobie ngek. Harus la gitu. ;p

Okie, wawa, nanti belajaq sebut ayaq betoi2.

^_^

p/s: Maaf kalo korang terase ngan post ni. Tapi itu majoriti, aku taw tak sume. Kalo korang bukan macam yang aku sebut kat atas ni, alhamdulillah. Lagipon, aku suke puak minoriti. Di celah2 kebiasaan, korang masih mampu menjadi luar biasa. I love extra-ordinary!! :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...