:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

November 23, 2010

Memori di selatan

Sabtu baru2 ni kitorang satu family pi melawat Ami kat Muar.

Itu alasan pertama.

Alasan kedua, nak pi makan asam pedas Muar. Hehehe. Abah ngan mak aku memang faveret ah asam pedas kat situ. Harge pon (kate mak aku) ok, standard2 jek.

- Muke2 sonok, kenyang lepas perabes asam pedas bermangkuk2 -

- Pinggan berlapis tiga tu adik punye. Tengok badan cam lidi, nafsu makan cam antu raye -

Abes makan, kitorang tros pi bandar Muar. Kebetulan, ari snin (semalam ah), hari keputeraan Sultan Johor, so dorang ade wat latihan kat dataran Muar malam tu. Ade kuda kepang ekceli, tapi tak sempat tengok. Sempat tengok tarian barongan jek. Ni first time aku tengok barongan, siyesly, walaupon aku ade darah Bugis (tapi tah keturunan keberapa), ngan sket Jawa dari belah Johor.

- Ladies. Baru sampai dataran -

- Tarian Barongan -

- Ami tengah ajar aku men lastik berlampu -

- Mak same abah :) -

- Aku, ngan pose yang bese. Peace! -

Esoknye, kitorang naik Banda Hilir, Melaka plak. Semata2 sebab Syapira nak bli sandal kat Jonker Street.

- Stage kat jalan masuk Jonker Walk -

- Taman Warisan (dulu takde mende alah ni) -

- Makam Hang Kasturi kat Jonker Walk -

Jalan2 kat Jonker Street, teringat mase kecik2 dulu. Aku suke sangat balik Melaka. Abah plak bile balik Melaka, die suke bawak kitorang jalan2 round Melaka malam2. Aku rase aman. Beza sungguh ngan Klang. Skang ni pon kitorang dah jarang round2 Melaka cam dulu. Balik umah nenek pon kejap2 jek, tak sempat nak jalan2. Mase ni kitorang tak singgah umah nenek, nenek takde kat umah. Tengok, nenek aku pon kuat berjalan, harusla cucu die pon same. :p

Satu lagi prangai aku kalo pi jalan2, suke bli bende kecik2 wat souvenir untuk diri sendiri. Hahaha. Tah hape2. Umur dah 26 pon camtu lagi. Kat Jonker Street, aku bli cincin kayu, anting2 kayu, sikat kayu ngan spek itam 10 hengget (gila budak2).

2014, insyaAllah, kitorang 1 family pindah Melaka. Mak ngan abah memang ade bli umah kat Taman Mas (dekat ngan Henry Gurney). Selama ni sewa kat orang. Tapi last month, penyewa last dah kuar. So mak aku tak bagi orang sewa dah. Nak renovate. :) Aku suke, aku suke. Hikhik.

Kalo nak cite pasal Melaka Maju 2010, aku banyak gak dengar pendapat orang len. Ade yang menyokong, ade gak yang memperlekeh. Pendapat peribadi aku, Melaka memang banyak kemajuan dah. Dulu waktu aku kecik2, ape la sangat ade kat Melaka. Setakat Jusco (mase tu dah besar la kire tu time aku skola rendah), Taman Buaya (Zoo ngan Night Safari depan tu pon belum ade time tu) ngan Mahkota Parade (mase tu Mahkota Parade jek yang ade, tepi tu dulu sume laut, skang dah tambak, giler macam2 bangunan dah nek). Tapi sampai skang, walaupon pesat membangun, Melaka tetap tempat faveret aku. Aku rase itu tempat asal melayu. Kat situ melayu jadi maju. Cina Melaka pon kebanyakannye keturunan Baba Nyonya dan Cina Peranakan. Hidup dorang lebih melayu dari orang melayu kat tengah KL ngan Selangor ni. Aku suke. Dorang tak racist. Sampai la ni abah masih pi makan mee gemok (aku pon lupe dah name restoran tu, tapi kedai tu kedai cina, owner die gemok, so kitorang panggil kedai mee gemok :p) dekat ngan Kampung Portugis.

Well, itu pendapat aku. Sebab Melaka negeri kedua aku dibesarkan selain dari kat Selangor. Time kecik2, asal cuti skolah jek, umah nenek jadi medan aku berterumba ngan sepupu sama dua pupu yang ramai. Aku rindu same tangga batu n beranda luas umah lame nenek. Tibe2 teringat arwah atuk. Dah dua tahun arwah atuk takde.

Rindu same pesan arwah atuk. "Sekolah rajin2 nak ye? Nanti besar keje bagus2". Atuk tak sempat tengok aku amik degree.

*kesat mata*

Al-Fatihah untuk Allahyarham Yem bin Dorahman, meninggal dunia akibat serangan jantung pada pagi 17 Ramadhan 1429 atas pangkuan nenek. Semoga roh arwah atuk dicucuri rahmat. Ayong rindu atuk..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...