:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

January 12, 2011

Antu jepon kawad tanpe kepala

Tahun: 1994
Lokasi: Flat Polis Pandamaran

"Korang penah tak terjage malam2 dengar bunyi orang kawad?" Tanye Udin anak pacik Ayub yang selalu jage aku.

"Isy, sape yang giler kawad malam2 buta, Udin? Ko ni biar betol. Kat balai tu kalo kawad pon petang2 jek, tak penah pon aku nampak dorang kawad malam" kate Azhar.

"Haah, yang aku taw orang yang malam berjage ni cume ko jek Azhar ngan abang ko, time orang len sume dah pakat tido" kate Ami adik aku.

"Hah betol, selalu aku merayau tak nampak pon orang kawad. Ko penah dengar ke Udin?" kate Azhar lagi.

"Haaaa...aritu aku tido umah Nazri. Malam tu aku terjage sebab dengar bunyi bising, tapi Nazri tak bangun plak. Aku intai ikot tingkap, aku nampak antu askar jepon kawad aku cakap ko. Siap takde kepala!!!!" kate Udin.

"Isy bodo la kau. Aku tak penah nampak pon. Umah Nazri kan atas umah aku, takkan la aku tak penah nampak. Tipu ko ni" kate Ami.

"Aku tak tipu. Ko tak caye? Ko pegi balik tanye kat mak ko ke, ayah ko ke, dorang mesti penah nampak. Bapak aku cakap, dulu2 sebelom flat kite ni naik, sini kem askar Jepon, tempat dorang pancung2 kepala orang. Tu belakang umah pacik Nahar tu, ko tak perasan ade batu besar? Kat situ la die pancung kepala orang. Pastu bile Jepon kalah, omputeh pakat2 serang kem ni, pastu pancung kepala askar2 Jepon ni, tu yang berantu tempat ni" kate Udin.



Mase makan malam...

"Mak, betol ke dulu tapak umah kite ni kem askar Jepon? Udin citer pacik Ayub cakap kat die dulu askar Jepon pancung orang kat sini"

"Eh betol la tu. Dulu mase ayong belom lahir, mase mule2 mak duk flat ni, bilik korang tuh kalo mak lalu nak pegi bilik air, terase meremang jek bulu roma, macam ade orang jek perhati mak dari dalam bilik. Ayong kan selalu kene sampuk dulu? Mak bagi die duk kat bilik tuh, pastu asal maghrib jek die terjerit terlolong"

"Laa, mak dah taw camtu, nape mak letak orang kat bilik tuh?" Tanye aku kat mak. Owh, sampai aku darjah 2, aku still selalu kene sampuk.

"Takde la, mak saje test. Lagipon ayong yang suke tido bilik tu start Ika lahir, mak kasi la ayong tido situ" kate mak sambil gelak. Ces, aku plak jadi bahan eksperimen.

Lepas2 tuh, tersebar citer antu jepon kawad malam2. Tetibe ramai pulak kate penah jumpe. So aku ngan Ami pon tekad, kitorang pon nak nengok gak. Yela, apesal orang len dah nampak, kitorang tak nampak2 lagi?

So seminggu kitorang curi2 berjage malam, tunggu kalo ade dengar bunyi orang kawad.



Sampai sudah, tak penah pon dengar bunyi antu jepon kawad. Dengar bunyi ayam SM berkokok tengah malam ngan bunyi anjing2 Cina belakang flat melolong2 ade la.



Tapi, start dari citer tu tersebar, takde dah budak berani kuar malam2 pegi main kat bawah. Asal maghrib jek, dengar sore mak aku jerit panggil balik, sume naik umah masing2, takde dah aktiviti lepas kul 7. Azhar yang macam burung antu pon tak berani dah kuar malam. Umah die lagi la atas tanah (umah sebuah2, bapak die SM, kitorang yang len sume duk kat flat, mak bapak rank file jek :p), lagi la dekat kalo askar jepon nak kawad dekat ngan umah. Hikhik.



Tapi, satu malam, lepas dah lame citer antu askar jepon reda..

Kat Blok 1658, kul 2.30 pagi.

"Eh Azhar, apesal ko duduk sorang2 kat tangga sini malam2 buta nih? Pegi balik, kang risau mak ayah kau" kate pacik Rejab yang baru balik operasi.

Tapi Azhar diam jek, duduk termenung kat situ. Pacik Rejab pon blah, malas nak layan si Azhar, sebab die ni memang kepala batu, yang die takut cume bapak die ngan bapak aku. Hehe.

Esoknye, pacik Rejab jumpe SM kat balai.

"Cik, anak cik si Azhar tu kuar malam semula ke? Semalam saya nampak die kat tangge blok saya kul 2.30 pagi, duk sorang2 termenung kat situ."

"Eh Jab, ko ni citer ape. Anak aku ade kat umah la. Umah aku berkunci, kunci aku sorok tak bagi si Azhar tu kuar. Lagipon dekat kul 3 aku terbangun, aku tengokAzhar ade je tido kat bilik die semalam. Orang len kot ko nampak" kate SM.

"Eh cik, takkan la, saya ni belom rabun. Memang Azhar yang saya nampak semalam."

Balik umah, SM tanye kat Azhar, "Azhar, ko kuar ye malam semalam? Pacik Rejab nampak ko kat tangge umah die pagi2 buta, ko curi2 kuar ye?"

"Eh ayah, mane ade. Azhar nak kuar nak main ngan sape? Mane de orang nak kuar main pagi2 buta? Sume orang tak brani kuar sebab takut antu Jepon. Watpe Azhar kuar kalo takde orang nak men ngan Azhar?"

Lepas2 tuh, heboh citer antu Azhar plak, teros ilang citer antu Jepon. Asal jumpe Azhar, kitorang tengok kaki. "Ko ni orang ke antu? Aku bace yasin jap lagi, kalo ko antu baik ko blah skang jugak!! Kalo tak, memang berasap la badan ko jap lagi". Azhar dah tarik muke, pastu balik nanges.

Ahahahaha! Tak pasal2 Azhar plak jadi antu.

** Citer kat atas memang citer betol. Azhar memang tak kuar malam tu, n yang pacik Rejab nampak pon bukan Azhar. Sape die tu? Wallahua'lam. Makhluk2 ni dorang memang suke kat budak nakal. :p **

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...