:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

January 02, 2011

Dua.Kosong.Satu.Satu.

Salam dan selamat masuk ke tahun 2011.

Takde ape yang perlu disambut sangat pon. Cume penambahan umur dari hari ke hari dan penambahan kematangan dari semasa ke semasa (matang ke? cett!). Ehehe. Ape pon, tahun 2011 ni adelah tahun untuk aku kerja keras, tahun untuk memperbaiki diri yang da sedia tak berapa baik nih, tahun untuk muhasabah diri (dengan ape yang dah jadi pada tahun 2010) dan tahun untuk menukar status. Hikhik.

Cukup setakat itu kisah tahun baru, pada aku takde ape yang nak digembar-gemburkan. Takut nanti tak terbuat plak, cukuplah sekadar cube memperbaiki diri tuh. Tahun lepas dah pon jadi kenangan, tahun ni adelah tahun hadiah kalo aku usaha keras, insyaAllah.

Citer Malaysia menang Piala Suzuki tu sampai skang ade lagi kuar kat tivi ngan sokkabar. Aku takde la gila bola, tak jugak benci bola. Ade gak tengok bila Malaysia lawan, sekadar bagi sokongan sebab dorang team negara sendiri. Best kan jerit ramai2 depan tivi? Hehe. Tapi bile terlalu banyak citer2 pasal kemenangan Malaysia kuar, terlihat gak bape banyak rakyat Malaysia tetibe jadi penyokong fanatik bola Malaysia. Tapi adat la, bile menang, ko akan dijulang2 dan dilambung2. Aritu men ade silap pon orang tak nampak dah, janji menang. Tapi kalo ko kalah, macam sampah la ko dipijak2, dicaci2, lbey2 lagi dek orang Malaysia sendiri. Kalo men cantik camne pon, cume takde rezeki bola nak bolos ke gawang gol, jangan harap nak dengar orang puji. Mungkin ade la, seketul dua. Len? Haram.

Ni la situasi kite kat Malaysia.

Pi la celah mane pon, same jek. Orang cume taw cakap, tapi tak pernah cube paham situasi. Ye, aku mengaku, aku pon same pade satu2 mase, coz we are typical Malaysian. Kekadang malu bile orang luar lebey hargai ape yang kite ada dari kite sendiri.

Cakap2 pasal bola gak, aku teringat kat Indon. Tah la apesal mangkuk2 yang kat sane tu marah benor ngan kite. Abes sume bende nak bongkar. Padahal nak lawan bola ni. Pi bangkit pasal dari mane Malaysia merdeka la, budaya Malaysia cedok dari mane la, tah hape2 lagi. Ek eleh. Pikiran orang kelas bawahan sungguh. Langsung takde adab. Men bola nye pasal pon nak gaduh. Tak pikir langsung pasal Malaysia dah banyak tolong dorang. Orang indon sendiri melambak2 kat Malaysia cari makan. Yang halal ade, yang haram pon ade. Kang halau sume balik Indon kang, padan muke. Tapi padan muke kite gak. Kalo takde indon, sape nak jadi buruh, sape nak jadi maid, sape nak jadi tukang sapu? Kite dah terlalu bergantung kepada tenaga kerja dari luar.

Sebabnye?

Anak2 orang Malaysia dah tak nak keje2 camni, tak standard katenye. SPM pon kantoi, ade lagi terok tak amik SPM langsung, tapi ade hati gak nak keje standard2. Ngek. Last2 takde keje, perabes beras mak ayah, rempit sane sini, isap dadah, kuar malam sampai pagi tataw ape projek, pastu bile kene tangkap ngan polis, salahkan polis sebab tangkap anak die. Alasan? "Takkan anak saya kuar minum pon tak bole?" Padahal polis jumpe anak ko tengah bawak keta, takde lesen, ngan mabuk2 bagai, bahayakan nyawa orang len. Ni la manusia akhir zaman. Bila hamba melahirkan tuan, inilah die situasinye. Anak wat prangai setan, mak bapak wat bodoh jek biarkan, takde daya nak cakap ape.

Susahlah nak cakap zaman skang ni. Kang kalo tak ditegur, share dosa same. Bile ditegur, kite plak disuruh jage tepi kain sendiri dulu. Nak jek aku tempeleng. Weh, sok kalo kubur ko sebelah kubor aku, ko jerit2 kene pukul dalam kubor aku dengar bai. Mane nye sekolah la dorang pegi. Tak pernah belajar subjek Pendidikan Islam atau Pendidikan Moral ke? Hidup bermasyarakat maa. Adehh.

Tak pasal2 entry ni jadi entry membebel. Hehehe. Sory ek, terlebey semangat.

Oklah, so untuk tahun 2011 ni, same2 la kite muhasabah diri balik. Bila aku lupe, korang ingatkan. Bila korang lupe, aku ingatkan. Walaupon kerajaan Selangor tak bagi gune slogan ni, tapi aku pedulik hape same ko. Kite idup dalam Malaysia, kongsi negara, so kita Satu Malaysia, ade undang2 negara yang kite kene patuh, ade pemimpin negara yang kite kene bantu untuk naikkan negara dan ade name yang kite kene jage. Hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri, tapi inilah tanah tumpah darah ko, so berbakti la balik pada negara. Jangan gadai maruah negara demi kepentingan sendiri.

Di mane bumi dipijak, di situ langit dijunjung.
Semangat patriotik kite dah makin menipis.

Kalo Malaysia diserang penjajah semula, ape yang akan kite wat untuk Malaysia? Bangun mempertahankan kedaulatan negara, berdiam diri sembunyi tunggu sampai aman atau larikan diri ke luar negara tukar taraf kerakyatan? Tepuk dada, tanye la diri sendiri. Kalo aku? Aku lahir dalam keluarga beruniform, dan aku sendiri ahli pasukan simpanan. So aku ade jawapan aku sendiri. Korang? Jawab la dengan diri sendiri k? Hehe.

Adios!

1 comment:

Anonymous said...

slamat tahun baru 2011 =)
moga apa yg kite rancang akan jadi kenyataan. amiiin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...