:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

January 18, 2011

Kene halau dari umah

Arini tak ujan, maka seronok la saya membasuh baju2 yang dok tak abes2 basuh sebab yang sedia ade kat ampaian tak kering2. Hisy.

Mase tengah menyidai2 sambil menggomoi2 perot kucing2 aku yang berlambak kat luar tuh, aku terdengar macik Saadiah depan umah menjerit marahkan Ahmad, cucu die.

"Jangan main kat sini la, kotor bola tu kalau main kat luar umah" kate macik Saadiah.

"Ala biarlah!"


Tetibe,

"Ko suke main kat luar kan? Hah duduk la kat luar tu jangan masuk!"

Bamm!! Macik Saadiah tros kunci pintu. Melalak2 la si Ahmad ni kat luar panggil segala orang yang ade kat dalam umah nak masuk punye pasal. Aku yang dengar ni nak tergelak pon ye, nak kesian pon ade tapi macam tak relevan sebab si Ahmad ni memang nakal nak mati. So, aku pasang telinga jek dengar budak tuh menjerit2 ketuk pintu. Dalam 5 minit pastu, kakak Ahmad bukak pintu sket. "Ko diam dulu. Ko melalak lagi akak tak kasi masuk". Teros Ahmad diam. Ini memang menanges auta budak ni, dah taw sangat dah.

Teringat zaman muda dulu2. Ye, saya juge penah jadi budak yang nakal nak mati tuh. Dalam pada hari2 kene belasah ngan mak abah tu pon aku tetap nakal gak. Hehe.

Penah satu hari mak halau aku keluar umah atas sebab yang aku sendiri pon dah lupe (banyak sangat bende nakal aku dah wat). Mula2 melalak gak depan pintu. Tapi seminit jek. Pastu duk diam termenung kat tangga. Tetibe terdengar plak bunyi budak2 ni men kat bawah, maka aku pon turun join. Cukup mase, mak panggil balik, aku pon balik. Dalam hati "yes, dah boleh masuk umah!" Sekali masuk2 jek pintu, mak pon teros kasik hadiah tali pinggang. "Ooo, dah kene halau keluar pegi main kat bawah plak ye? Bukannye nak pikir ape salah yang ayong dah wat. Hah meh sini mak bagitaw!" Lepas 15-20 minit, aku masuk bilik badan dah birat2. Sob sob.

Alahai omak...

Malam, mase tengah tido, mak masuk bilik sapu minyak. Maka masa tuh baru aku pikir pasal salah yang aku dah wat. Hehe.

Oklah jugak, aku kene halau, aku main kat bawah jek.

Ika lagi syok. Kene halau ngan abah (mase tu umur die 4 tahun), kononnye merajuk nak pi umah mak long. Pi la die seberang jalan sorang2 masuk balai nak jumpe mak (mase tuh mak tengah keje) dengan niat nak tanye mak jalan nak pi umah mak long camne. Menjerit mak aku nengok ika seberang jalan sorang2 (jalan tu jalan besar, nasib bek adik aku tu tak ape2).

Isy. Kire aku baik lagi la tak mandai2 seberang jalan. :p

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...