:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

October 27, 2010

Aku n komik

Penah bace komik Team Medical Dragon? Tak penah? Try klik kat name komik tu, ley bace online kat mangafox. Manga dari jepon, pada aku yang tak pernah belajar bio ni, memang komik ni superb. Dari tak reti satu hapah pon pasal medical field, aku jadi cam terer. Hehe. Siyes, komik ni best. Tapi ade sket elemen mature dan ecchi, so aku suggest budak2 tak cukup umur jangan bace. :p Komik ni gak banyak sentuh pasal kekorupan sistem hospital universiti kat jepon, yang mane aku rase sistem tu ade guna pakai dalam setiap agensi kat malaysia ni, terutama agensi kerajaan.

Sistem ape? Sistem "Sape kuat meng'aircond' serta mengikut flow pentadbiran atasan akan survive, dan sape yang kuat membantah serta bergerak melawan arus pentadbiran, ko tunggu nasib ko" Hehe. Bende biasa, betul? Ade beran? Bila semua orang kate A betul, ko pon terpakse kate A betul, sebab kalo ko kate B pada orang2 yang sokong A, ko akan dihentam kuat. Correct or not? Sila jangan politikkan kate2 aku. Aku tak sokong PAS, dan aku jugak bukan fanatik BN. Aku biasa2 jek, dan aku tak minat politik, harap maklum. Sebab pada aku, orang2 dalam politik sume kotor, tak kesah ko parti mane.

Balik pada citer pasal komik.

Umah aku macam comics library. Pecaye tak aku disogokkan dengan komik start sebelum masuk tadika lagi? Ade orang kate ngan mak aku "Kak Ani, ko bagi anak ko bace komik? Nanti tak pandai anak2 ko" Pendek akal manusia ni. Mak aku STPM jek beb. Bapak aku ade SPM jek. Tapi pandai. Hasil? Aku adik-beradik pandai membaca sebelum tadika. Sebab baca komik. Anak2 dorang p tadika terkial2 belajar mengeja. Hahaha! Pandai aku gelakkan anak orang. :p

Sape kate bagi anak bace komik tu bodoh? Pastu, kasik anak baca novel? Umor 4-5 tahun baca novel? Ngeng. Siyes aku ade jumpe mak bapak camni. Aku dulu setahun keje ngan pusat tuisyen kat taman equine as an admin cum tutor bidan terjun. Hehe. Pasai apa? Sebab kalo tutor tibe2 ade hal takley datang dan takde tutor ganti, aku otomatik jadi tutor. Gile banyak keje aku. Tapi gaji? Jangan tanye. Aku anggap tu tempat aku cari ilmu pasal kerja dan kutip pengalaman. Mak sorang student darjah 3 datang jumpa aku satu malam. Kate die, "Wawa, akak nak mintak tolong la. Si Afiq (bukan name sebenar) ni sebenarnye takley membace. Akak rase rugi antar die tuisyen, dia tak paham ape." Anak darjah 3 ok. Aku tanye "Akak, abes camne selame ni die belajar sampai darjah 3? Ape die belajar kalo membace pon tak boleh?" "Dia bukan tak bole membace langsung, tapi die tak pikap, lambat2 mengeja, tak macam budak2 len sebaya dia" "Akak takde bahan membaca ke kat umah?" "Ade, ape plak takde. Novel akak berlambak kat umah. Tapi takde plak die minat nak bace".

Laa..kang aku kate bangang kang cam melampau. Anak sekolah rendah, jantan plak tuh, ko suruh baca novel untuk jadi asas membaca? Gile. Aku dah nak tepuk dahi, tapi aku tahan. So ape aku kate kat akak ni "Akak, budak2 ni nak bagi cepat mebace kne kasik die buku bergambar. Kalo jenis pikap, bole la kasik yang ilmiah sket. Kalo jenis lambat pikap macam afiq ni, saya suggest akak bagi komik. Ringan, pastu mudah tarik minat die membaca. Tapi jangan bagi komik berat2. Kalo akak kasik doraemon ke sin chan pon takde hal." "Isy wawa ni, biar benar nak bagi anak bace komik. Lagi tak pandai anak akak camtu." Pendek akal. "Akak, mak saya umur saya 5 tahun die pegi kedai bulan2 belikan komik Gila-Gila. Saya siap masuk MRSM, siap masuk U lagi kak, takde tak pandai pon. Saya ni final year student kak wat part time kat sini." Aku bukan la nak riak ke hape, aku pon bukan la top student kat tempat2 yang aku cakap tadi, tapi akak ni mangkuk sangat, terpakse bagi contoh.

Ngan muke tercengang, akak ni kate "Ooo ye ke. Akak tak terpikir plak komik ni ade guna." Heh! Lepas dari tu, budak Afiq ni aku amik personally, aku bagi die komik suruh die bace ari2. Hasil dalam 3 bulan camtu, Afiq dah lancar bace. So akak ni pon bagitaw aku, die dah start beli komik ringan2 untuk bahan baca anak2 kat umah. Alhamdulillah, akhirnya pandai gak akak ni. :p

Aku tataw la apesal ade sesetengah orang benci sangat kat komik ni. Pada aku, banyak informasi beb dalam komik. Lagi syok, informasi disampai dalam bentuk yang pada aku berkesan giler; cerita. Sampai skang kitorang adik beradik still baca komik lagi. Tiap2 bulan p kedai buku, mak aku cari majalah2 dia, kitorang p wat comic hunting. Hehe. Aku suke gak bace majalah, tapi pada aku komik lagi best. Penah bace Detective Conan, Penyiasat Remaja, Sekolah Detektif Q, Sin Chan, Doraemon, Mata Kucing? Penah tengok cerita One Piece (Budak Getah), Dragon Ball, Dragon Quest etc? Umah aku ade banyak, tapi ade gak yang dah anta p recycle, sebab banyak sangat. Takde ruang nak letak. Tapi kalo rase nak bace mane yang ade, ley datang umah. ^_^

Jadi, pada aku komik ni ade negative and positive side. Negative: Buat budak2 leka dengan citer2 yang ade sesetengahnye bohong direka2 dan start berangan jadi itu ini. Positive: Bagi informasi dalam bentuk penceritaan dan berkesan melekat kat minda budak di samping bagus untuk starting anak2 belajar membace. Standard la kan? Sume bende ade pro and cons. Bawak kete. Negative: Bole eksiden mati katak kat tengah jalan sebab kesalahan sendiri atau orang len. Positive: Ley sampai ke tempat yang jauh tanpa kuar peluh naik bas or jalan kaki. ^_^

Ini peranan kita plak sebagai orang dewasa. Kawal tahap pembacaan budak2. Bagi dorang source, tapi mesti ada limit. Jage2 ngan komik jepon, sebab dorang suke selit elemen2 mature. Kang tak pasal2. Bahaya.

Owh, tapi satu bende aku salahkan komik. Sebab obses ngan komik, aku rabun. Dulu time skola, lights off bilik aku pukul 10.30pm. Tapi kalo takley tido, aku capai komik, bukak pintu bilik sket bagi cahaya lampu dapur masuk samar2, aku bace komik depan pintu. Nak mati bukak pintu besar2? Ade kne rembat ngan tali pinggang abah aku.

Lame2 wat prangai camtu, satu ari aku p check mata ngan abah. Sah, aku dah rabun. Hukhuk.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...