:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

October 16, 2010

mem.bayi.duduk.

Baru balik dari gombak. Babysit anak2 cik ati untuk 1 malam. Meh kite cite pasal sesi membayiduduk.

Cik Ati ada 3 orang anak. Nurin Amira (6 tahun), Umar Hafizi (4 tahun) dan Nurin Hana (1 tahun). Tiga2 comel, siyesly. Tiga2 cerdik, serupa mama dorang (FYI, cik ati pakar pergigian HKL). Cara cik ati didik dorang, lebih menyerupai child development program. Omputeh stail. Lebih kepada brain development.

Dorang jarang dimarah. Tapi sejak akhir2 ni aku slalu gak dengar mama dorang marah2, maybe dah tak larat nak sayang2 cara lembut lagi. Bukan ape, budak2 ni ade sket degil dan keras kepala.

Dorang tak suke aku. That's the fact. Aku ni kiranye macam last choice la kalo cik ati nak mintak tolong orang babysit anak2 die. Sebab aku besenya garang. Bukan garang ape pon. Aku suke naikkan pitch sore (dalam erti kate len aku tekan sore aku), tarik muke ketat dan jegilkan mata bila marah budak2. Tapi tak ler tiap mase. Bila dorang wat perangai jek. Tapi anak2 cik ati ni sebab dah selalu mama dorang marah ngan sore yang lembut (well, dulu..), dorang takley terima bila aku marah camtu. Sebab mama dia selalunya warning dulu bila nak rotan, tapi aku terus tepuk (err, mungkin gak pada dorang pukul) gune tangan jek bila aku marah. Pantas sungguh tangan aku bergerak. Hehe.

So, bila cik ati kata aku akan jage dorang malam semalam, first reaction? They cried "No, I dont want kakak ayong" (ni cik ati citer). So cik ati terpakse pujuk. Semalam mase aku sampai, Umar siap kunci pintu kete tak maw kuar. Maybe silap aku gak, terlalu garang mase mula2 dorang balik sini (dorang duk Aussie 3 tahun, mase pegi Umar kecik lagi). Tapi adik2 sepupu aku sume aku treat same. Relaks jek dorang. Jangan kasik aku marah, tu jek. Kot nak dengar kakak tiri ni membebel, silalah wat perangai. Balik kampung, dorang kocah umah ramai2 (dalam turutan sepupu, aku no 7, dari >60 orang sepupu, bayangkan berapa ramai adik sepupu aku), selamba jek aku bagi command ngan muka ketat dan pitch sore yang maha tinggi, terus diam sume skali sambil disambut oleh sore mak2 depa "padan muke, kan dah kene marah ngan ayong". Yep, aku suke. >_<

Tapi semalam aku cube jadi the nice big sis to them. Bak kate abang bomba, "jangan garang2 sangat". Ok, i'll try. So semalam aku sangat baek, aku rase cuma 3 kali aku naek sore dan jegil kat Umar, tapi lepas tu aku pujuk balik, and dorang dengar kate aku (maybe ade sket2 was2, takut aku tibe2 mengganas..heh). Malam tadi malam sabtu, so aku tanye cik ati, n cik ati kate takpe dorang tido lewat sket sebab arini tak skola. So aku wat sume rutin2 ikot jadual dorang (makan kul brape, minum susu kul brape, berus gigi n tukar baju tido kul brape), n dorang standby baring2 depan tv tingkat atas kul 10pm. Still trying to be the nice big sis, aku lepak depan tv sama dorang, layan cd child development, sampai Hana tido. Abes cd tu, Mira nak bukak citer Frog Princess. Ok, aku kata. Aku ingat nanti dorang mesti tido punye mase tengah2 tengok cd. Tapi sampai sudah, sampai cik ati balik, dorang tak tido2 gak. Halamak, aku terlayan sama plak. Fail. Hehe.

Dapat kat mak dorang, itu 2 orang kene pakse tido. Ok, aku tibe2 sangat baek, aku pikir. Sebab kalo ikot aku yang garang, habis cd child development, aku nak tutup sume lampu swuh tido. Tak taw apesal aku baek sangat malam tadi.

Pagi tadi, nak balik umah, Mira sangat baek ngan aku. Jarang kot situasi tu. Sebab bese kalo aku tegur, dia jawab sepatah, pastu lari. Sangat lain ngan Pia (anak acu), sebab Pia aku selalu jage mase die kecik, die dah bese ngan perubahan2 mood aku. So slalu jumpe aku mesti die baek, amik ati, taknak kne marah. Hehe.

Hmmm.. Aku taw aku slalu garang. Aku suke marah bila ade yang tak kene. Aku suke tinggi sore. Aku suke jegil mata. Aku suke naik tangan. Tapi siyesly, jauh kat sudut hati, aku sayang adik2 sepupu aku, sama macam aku sayang adik2 aku sendiri. Cuma aku tak pernah cakap ngan dorang aku sayang. Aku anggap, itu jek cara aku tunjukkan sayang aku. Sebab mase aku kecik, mase mak abah selalu merotan, membantai, dan melibas badan aku (at least aku tak pernah lagi wat camni, tak sampai ati, sebab aku kene dulu teruk giler), aku pon slalu pikir, aku ni anak angkat ke? Mak ngan abah tak sayang aku ke? Tapi, malam2 mase mak masuk bilik sapu minyak ngan ubat kat badan sebab berbilai kene bantai, mak slalu cakap ngan aku yang wat2 tido "Ayong, mak ngan abah marah, sebab mak ngan abah sayang. Sebab mak ngan abah nak ayong jadi ORANG."

So aku dah bese dengan cara tu. Sebab aku diajar, 'sayang anak, tangan2kan'. Maaf, aku tak dimanja. Sungguh. Aku pon tak bese dimanja mak ngan abah. Itu situasi janggal pada aku. Jadi, itulah cara aku mengajar orang lain plak. Anak2 aku pon diajar camtu. Walaupon dorang cuma kucing yang tak berakal, dorang paham bila aku marah dan bila aku tak marah.

Kalo ada yang terbaca post aku ni, yang slalu kene marah ngan aku tibe2, yang rase macam aku tak sayang bila aku tengking2 or marah2, aku harap korang paham. Aku marah, aku tegur, sebab aku sayang, sebab aku peduli. Aku risau.

Sebab kalau aku tak peduli, kalau aku tak amik taw, maknenye korang takde pape makne dalam idup aku.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...