:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

October 10, 2010

Konfiden tahap gaban

Satu ciri terbaekk yang ada pada abah aku ialah keyakinan aka tahap konfiden tinggi. Dan ciri2 kekonfidenan abah tu diwarisi kelima2 orang anak dia ni.

Tapi tahap konfiden paling giler tinggi diwariskan kepada Syapira aka anak kesayangan abah.

Ok, aku bagi beberapa situasi..



Situasi 1

Ami: Dik, jom pegi Summit. Orang dengar kat situ ade jual game murah.

Eppie: Jom ah, orang pon tak pernah pegi Summit.

Ami: Eh? Tak pernah ke? Bukan dulu orang pernah bawak ko pegi?

Eppie: Mane ada. Summit kat mane?

Ami: USJ la. Tak pernah eh?

Syapira: Ape la koman sangat ko dik. Sunway Pyramid pon tak pernah pegi. Bukan jauh pon. Naik bas pon sampai.

*Ami ngan Eppie diam, pastu gelak guling2*

Ami: Syapira, ni first time aku dengar singkatan untuk Sunway Pyramid tu Summit. Tapi setau aku, Sunway Pyramid ngan Summit tu shopping complex berlainan.








Situasi 2

Ika: Aku tak paham arr, apela sedap sangat orang Kelantan ni makan budu. Kaler dah la itam.

Ami: Tu arr, baik makan cencaluk ke, tempoyak ke..

Eppie: Orang pon tak suke budu. Kaler die itam, yekk!!

Syapira: Ape ke gile orang Kelantan ni kan? Anak katak pon dorang makan. Banyak lagi mende lain kot.

*diam*

Ika+Ami+Eppie: Tu BERUDU la bengong!!!







Situasi 3

Ami tengah bawak keta. Dalam keta ada aku, Eppie ngan Syapira. Kitorang kat tengah KL, Ahad malam dan mase tu jem. Paham2 la tahap mental kalo jem tengah KL ni. Heh. Tiba2 ade satu teksi lalu sebelah kitorang. Kat dalam tu ade sorang budak kecik pandang kitorang ikot cermin belakang dan budak tu nampak letih giler.

Aku: Kesian nye la budak ni, letih baru sampai KL malam2, sok nak skola. Jem plak tuh, tah kul bape sampai umah ni kang.

Ami: Tu ah, kesian.. Bapak die pon dah taw arini ahad, balik la awal sket.

Syapira: Tah dari mane arr dorang amik teksi kan?

Aku: Dari Pudu kot. Baru turun bas.

Syapira: Hek ko yong. Mende dari Pudu.

Aku: La, betol la..agak nye la..xpon dari Hentian Putra ke..

Syapira: Mende ko ni yong. Ko cube tengok teksi tu, takkan la teksi sini.


*Aku diam, aku pandang teksi tu, tapi dah tak nampak plak alamat pemandu tepi pintu keta tuh*


Aku: Ko yakin jek bukan teksi sini. Ko nampak ke alamat dia?

Syapira: Memang ah tak nampak. Tapi tengok plat teksi pon dah taw.

Aku: Erk? Aku tak paham.

Syapira: Yela, ko tengok plat teksi tu!!Ko tengok!!


*Aku still wat muka blur tak paham*


Syapira: Ko ni buta ke ape yong? Kan plat teksi tu start ngan H. KL kan W, Selangor B, sah2 la bukan teksi sini. H negeri mane ek bang?


*diam*


Aku: Ya Allah, tolong la pandaikan kepala otak adik aku (sambil star light kepala Syapira). Ngek!! Teksi sume start ngan H la. Ko tak pernah naik teksi ke?


*Ami+Eppie dah gelak bagai nak gile*







Siyesly, Syapira memang konfiden nak mati. Kalo die dah konfiden giler ngan sesuatu, besenye kitorang akan jadi suspicious. Sebab, kalo die konfiden, maknenye mende tu mesti salah.

Hehe.....


Situasi 4

Handphone Syapira tertinggal kat fitting room satu kedai dalam JJ Bukit Tinggi. Bila masuk balik fitting room, handphone dah takde. So aku syak orang yang amik handphone still ada dalam JJ. Tanye kat pondan yang jage kedai tu, dia kate takde plak orang bagi handphone ilang kat dorang. So aku pon call no Syapira. Ade orang angkat. Maka..

Aku: Oii, sape ni?!!

Suspek: Eh, ko sape?? (loghat sabahan, aku rase die ni orang Sabah)

Aku: Ko bole tanye aku sape? Mane ko dapat handphone ni? Ko kat dalam JJ ni lagi kan?

Suspek: Ni handphone aku punye la. Ko sape nak tanye mane aku dapat handphone ni.

Aku: Bengong!! Ko jangan tipu. S**l, ko dah amik handphone adik aku, ko bole kate handphone ko. Pulangkan balik!! Ko kat mane skang?!!

Suspek: Aku kat umah aku laa!! Ko ni sape tepon tibe2 nak marah ni?!! Ko ingat aku takut ke?

Aku: Memang ko patut takut!!! Adik aku ade simpan la reference number handphone tu!! <-- Yang ni aku tipu Aku repot biar handphone tu kne bar, sape pon takley pkai!!

Suspek: Ko ni apsal??!! Talipon orang, pastu serang orang macam ni. Aku report polis nanti!!

Aku: Ko dah buat salah ko nak report polis? Report laa!! Pastu ko yang kne tangkap!! B*d*h!!

Suspek: Ee gilak apa ini orang!!

*Trus dia off handphone. Aku try tepon lagi skali, dah tak dapat*

Aku: Aku rase dia dah off handphone la Syapira.

Syapira: Tapi berani gile dia angkat call ko yong. Kalo orang jadi die, dapat handphone orang tros off, tukar simcard.

Aku: Tu la pasal. Mengong nye mangkuk. Dah kne maki baru nak off.

*Sambil check balik phonebook aku. Tibe2 aku perasan ade Syapira ngan Syapira2*

Aku: Eh Syapira, ko ade 2 nombor ek?Yang ilang tu no 012 ni kan?

Syapira: Yong, mane orang ade 2 nombor. Orang pakai 017 la skang. 012 tu dah lame tak pakai.

*Aku diam*

Aku: Tadi aku call nombor 012 ko yang lame.




Dalam keta, dalam sedih2 Syapira ilang handphone (FYI, handphone tu baru 3 ari beli), aku kne bantai gelak ngan adik2 aku.

Well, mane tumpahnye kuah kalo tak ke nasik.
Hehe...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...