:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

October 28, 2010

Beranak dalam kotak

Aku pnah membidan.

Caye tak? Caye tak?
Hehehe.

Pengalaman pertama membidan berlaku pada awal tahun lepas, mase aku tengah sibuk giler taip thesis utk fyp. Mangsa pertama: Koko. Hahaha!

Koko ni ekceli second kucing aku bela. First aku amik sebenarnye Momoe. Momoe aku jumpe tahun 2007, tapi sebab mase tu still aktif ngan wiramuda, g training sane sini, mak suruh letak Momoe kat umah. Penyudah, momoe mak bela tros kat umah. So aku sorang2 balik. Tahun 2008, aku jumpe Koko, n our journey begins. Cewahh!!

Mase aku pindah umah kecik xde ruang tamu tu, Koko dah start menggatal. Hasil? Perut memboyot. Koko ni jenis nakal nak mati, tapi manja. So mase perot die memboyot2 tu, takde pon die kuar umah. Asik tergesel sane, tergesel sini. Nad, housemate aku, suke la Koko camtu. Sebab die salu rase Koko tak suke die mase mula2 die pindah. Nad ni suke kucing, dan die suke gomol. Koko ni mase aktif, die memang tak suke sangat orang gomol die. Kalo layan main, die maw. So bile Koko lari, Nad nye ayat standard "Koko dah benci kak ya...." Hahaha! Haduii, ngan kucing pon tacing.

Lepas sebulan lebih, aku tengok perot Koko pon dah merening semacam, Nad pon bawak balik kotak dari lab die (kotak isi barang chemical..siot jek macik ni). Pastu tiap2 ari aku pesan kat Koko "Koko, nanti nak beranak, masuk dalam ni k? Ayong dah siapkan kain pe sume" sambil masukkan die dalam kotak untuk familiarkan dengan bau. Koko jenis bijak, senang paham. Tak susah jage die.

Satu pagi yang indah, aku bangun cam bese, pastu start wat fyp. Tengahari men masak2 ngan Nad, pastu kebetulan Nad tak p lab petang tu. So aku pon smbung fyp. Dalam kul 4 lebih, tibe2 Koko lompat nek atas katil, pastu baring celah2 kaki aku. Maksud aku baring ialah dalam posisi baring terlentang. Aku ingat die nak gesel2, so aku pon garu la bawah perot die. Sakit kotnye perot die. Tibe2 aku perasan ade satu belon kuar dari die nye private (ala paham2 jek la). Pastu belon tu pecah, kuar lendir campur darah.

Halamak! Aku start gelabah.

Fakta:
[1] Aku tak pernah handle situasi ni
[2] Aku takut darah

Ape? Abes nak wat camne? Aku geli beb. Rase ngilu satu badan tengok darah. Haduii.

So aku pon kelam kabut angkat Koko turun katil, masukkan die dalam kotak sambil jerit "Nadddd!!!!!" Siyes aku perlu bekap. Nad pon datang, so die kate ni memang dah time nak beranak la tu. Nad suruh aku urut2 kepala Koko. Kesian Koko. Aku tengok die beranak, aku yang nak nanges. Sakit ek Koko? Camtu la agaknye sakit mak aku beranakkan aku dulu. Nad pegi dapor, amik air satu mangkuk, letak kat tepi kotak. Kuar sekor, aku rase nak tercabut tangan tahan ngilu. Tak putus plak tuh dari Koko nye private. Nad kate kne tarik. Mak aihh! Tapi sebab itu anak aku, n kucing2 dalam perot die tu cucu aku (hehe), aku wat jugak. Janji sume kuar selamat, sihat.

Lebih kurang 2 jam kemudian, selamat kuar empat2 ekor. Alhamdulillah.

Hari ni, 2 dari 4 tu dah mati. Kne panleukopenia. Len kali citer pasal tu. Koko dah beranak 3 kali. Kali pertama, 4 ekor. 2 jek idup sampai skang. Kali kedua, 3 ekor, sekor jek idup lagi skang ni. Kali ketiga, 4 ekor. Tapi sume mati berturut. Penyakit berjangkit. Dah kering air mata nak nanges.

Hari ni, sekor anak Koko plak tengah memboyot. Tunggu mase jek nak meletup. Tengok Ichi chan, aku teringat mase Koko mula2 boyot. Sebijik prangai cam Koko. Hehe.

Tengok. Takut2 darah pon aku dah pnah membidan ok. Korang pnah ke? ;p

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...