:: KAMI ::

Daisypath Anniversary tickers

:: KAK YONG ::

Lilypie Second Birthday tickers

:: ADIK BABY ::

Lilypie Pregnancy tickers

October 08, 2010

Penghuni bawah jambatan


Comel, kan? Kat kawasan umah aku ade sekor anjing sangat comel, err, tataw plak breed ape, tapi petang2 selalu nampak tuan die bawak jalan keliling umah ngan sekor lagi anjing besar. Dia takde pakai tali ke ape, but he/she (am not sure of d gender) is so obedient. Dia jalan, ekor gedik2, kejar tuan dia jalan keliling taman perumahan. Yang penting, dia tak kacau orang. Dia tengok jek, pastu dia blah. Kawaii!!

Anjing ni comel sebenarnye (for certain breed), lagi2 kalau bela elok, train lagi, perrgghh. Memang superb la hasil. Tapi itu cerita kalau dibela. Macam mana kalau yang tak terbela?

Dulu, masa aku keje kat Sentul, tiap2 pagi aku kene tempuh jem kat bandar Klang ni. Tiap2 pagi gak la aku termenung tepi tingkap keta, sambil drive, sambil eksesais kaki. Memang #%&@. Tapi bila lalu bawah jambatan dekat Pejabat Daerah Klang, aku perasan ada sekor anjing ni, saiz agak besar, suka duduk dekat atas divider. Dia pandang jek keta2 lalu. Bila aku perhati, rupa2nya tiap2 hari dia ada kat situ. So tiap2 kali lalu, tiap kali tu jugak aku pikir, sape agaknye kasik die makan? Kalau hujan, die basah tak? Ada tak tempat berlindung lain kalau ujan lebat sangat?

Aku pikir, agaknye kalau anak2 aku terbiar, camne agaknye nasib dorang. Camne makan dorang? Mane nak berteduh?

*kesat mata*

Aku mungkin baran. Aku memang kepala angin. Sape kenal aku, mesti dorang taw. Tapi siyes, bila libatkan makhluk2 yang pada aku lemah nak banding ngan kita manusia, aku sedih, aku jadi lembut hati. Dorang bergantung pada kita. Sebab manusia diturunkan ke bumi Allah ni untuk jadi khalifah. Mungkin bukan semua dapat jadi PM, dapat jadi Menteri, dapat jadi orang2 besar, ketua itu ini. Tapi sekurang2nya khalifah pada makhluk2 yang bergantung harap pada kita. Ketua. Pemimpin. Pelindung.

Tapi ada gak sesetengah manusia ni zalim. Giler zalim. Kalau nak bunuh, bunuh. Jangan seksa dia. Macam kita orang Islam, cara sembelih ayam, lembu etc, semua bertujuan jangan seksa haiwan. Cam video ni, sampai skang aku marah giler kat orang yang potong kaki encek Hero. Orang yang buat ni memang tak layak jadi manusia.

*diam*

Berbalik pada citer anjing bawah jambatan tadi.

Aku pon tak sedar lepas berapa lama, sebab aku ari2 tengok dia. Tapi satu pagi, aku tengok dia dah terbaring tepi jalan. Mati.

Kesian. Camne agaknya perjalanan idup dia dulu? Mujur anak2 aku duk kat umah. Kalau mati, sekurang2nya bukan kat tepi jalan. Kalau mati, sekurang2nya depan mata aku.

Jadi nasihat aku, kalau pon korang tak suka anjing atau kucing, tapi jangan dizalimi. Kita Muslim, memang tak bole pegang anjing bawah certain condition, tapi tak bermaksud kita boleh zalimi dia. Prihatin la sikit, dorang makhluk lemah. Bukan macam kita, ada akal.

Sebut pasal prihatin, tadi aku p amik Ika kat Puncak Alam. Lalu Jalan Meru, ada satu eksiden, keta ngan motor. Prihatinnye la orang Malaysia ni, ramai gila berenti.

Tapi...

Berenti tengok jek kat tepi jalan. Aku tengok abang motor tu dah terbaring. Ada la sorang lagi abang ni kasik kain wat lap darah kat kepala dia. Yang lain? Sekadar berenti, tengok, komen itu ini, maybe gak ada yang amik nombor keta/moto, pastu terus p kedai nombor.

Prihatin gila kan kita orang Malaysia??

*LOL*

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...